Sunday 15 January 2012

Dialog Iblis dengan Nabi Muhammad(2)

Wahai Muhammad pernahkah engkau mendengar tentang Barshisha?Dia adalah seorang rahib yang beribadah dengan ikhlas selama 70tahun sehingga doanya dapat menyembuhkan orang-oarng yang sakit.Aku tidak pernah berhenti menggodanya sehingga dia melakukan zina dengan seorang pesakitnya dan kemudian dia membunuh pesakitnya itu.Akhirnya,Barshisha mati dalam keadaan kafir.

          Allah menyebut kisah ini di dalam Al-Quran,'Pujukan orang-orang munafik itu sama seperti pujukan syaitan ketika ia berkata kepada manusia,'Kafirlah kamu!'Kemudian ketika manusia itu menjadi kafir ia berkata,'Sesungguhnya aku melepaskan diri daripada kamu kerana sesungguhnya aku takut kepada Allah,Tuhan seluruh alam.'(surah al-Hasyr,ayat 16)

          Wahai Muhammad,apakah engkau tidak tahu setiap kebodohan itu datang daripadaku dan akulah makhluk yang pertama berbohong sehingga orang-orang yang berbohong adalah temanku.Orang-orang yang bersumpah atas nama Allah padahal mereka berbohong,mereka itu adalah kekasihku.

          Wahai Muhammad,apakah engkau tidak tahu aku pernah bersumpah atas nama Allah bagi menipu Adam dan Hawa.Setiap kali mereka bersumpah dengan nama Allah sedangkan mereka berbohong,ia menyenangkan hatiku.Sementara itu,setiap perbuatan mengadu domba dan mengumpat itu adalah santapan dan kesukaanku.Setiap kesaksian dusta adalah kesenanganku dan penyejuk mataku.

          Apabila seseorang bersumpah atas nama Allah untuk menceraikan isterinya,aku menggodanya sehingga dia menggucapkan lafaz cerai.Dengan demikian,haram baginya menggauli isterinya.Kemudian,aku terus menggodanya sehingga dia tetap menggauli isterinya.Hasilnya,lahirlah anak haram daripada perbuatan zina mereka.Akibatnya,seluruh keturunannya masuk neraka gara-gara ucapan talak yang dilafazkan.

          Wahai Muhammad,di antara umatmu ada orang-orang yang menunda-nunda solatnya dari satu waktu ke waktu yang berikutnya.Setiap kali mereka hendak solat,aku mendekati mereka dan mengganggu mereka.Aku berkata kepada mereka,'Masih ada waktu,teruskan kesibukanmu!'Lalu mereka menunda-nunda solat sehingga mereka mendirikan solat bukan pada waktunya.Akibatnya kepala mereka dipukul oleh solat yang disia-siakan itu.

          Apabila aku gagal menggoda mereka dan mereka tidak menunda solat,aku mengutuskan syaitan-syaitan daripada kalangan manusia bagi mendatangi mereka ketika waktu solat tiba.Syaitan-syaitan itu berusaha menyibukkan mereka sehingga mereka menunda-nunda solatnya.

          Apabila strategiku ini gagal,aku tinggalkan mereka sehingga mereka melakukan solat.Ketika mereka melakukan solat,aku bisikkan kepada mereka,'Tengoklah ke kanan dan ke kiri.'Pada waktu itu,aku usap wajah mereka dengan tanganku.Kemudian aku berdiri di hadapan mereka dan berkata,'Engkau melakukan sesuatu yang tidak menjadikan solatmu baik untuk selamanya.'

          Wahai Muhammad,engkau mengetahui ramai orang yang melakukan solat sambil mata mereka melihat ke kanan dan ke kiri,Allah memukul muka mereka dengan solat itu.Kemudian,aku datang kepada mereka semasa mereka sedang solat sendirian.Ketika itu,aku perintahkan mereka mengerjakan solat dengan tergesa-gesa sehingga solatnya seperti ayam yang mematuk benih-benih makanan dan mereka segera meninggalkan solat.

          Ketika mereka melakukan solat berjemaah,aku kalungkan rantai di leher mereka.Apabila mereka rukuk dan sujud,aku tarik kepala mereka ke atas sehingga mereka bangun mendahului imam dan aku turunkan mereka juga mendahului imam.Orang yang melakukan solat seperti itu,terbatal solatnya dan pada Hari Kiamat,Allah menggantikan kepalanya dengan kepala keldai.

          Apabila usahaku itu turut gagal,aku memerintahkan mereka meramas-ramas jari mereka sehingga berbunyi sewaktu mereka sedang solat.Ini bererti mereka bertasbih kepadaku.Apabila usaha itu masih gagal,aku tiup hidung mereka sehingga mereka menguap.Apabila mereka menguap tanpa menutup mulut,aku masuk ke dalam perut mereka sehingga mereka menjadi semakin rakus pada dunia yang penuh dengan pelbagai perangkap.Akhirnya,mereka selalu mendengar dan taat kepada perintahku.

          Wahai Muhammad,bagaimana umatmu dapat merasakan kebahagiaan?Aku memerintahkan orang-orang miskin supaya mereka tidak mendirikan solat.Aku bisikan kepada mereka,'Solat hanya wajib bagi orang-orang yang diberi nikmat kekayaan oleh Allah.'

          Aku bisikkan kepada orang-orang yang sakit supaya mereka meninggalkan solat.Aku katakan kepada  mereka,'Solat bukan kewajipan bagi orang sakit,solat hanya kewajipan bagi orang-orang yang diberi nikmat kesihatan oleh Allah.Apabila engkau sembuh,barulah engkau melaksanakan solat!'Denagn itu apabila mereka mati,maka mereka mati dalam keadaan kafir dan mereka menghadapi kekufuran Allah.

          Wahai Muhammad,apakah aku menyimpang dan berdusta kepadamu,hendaklah engkau memohon kepada Allah supaya Allah menjadikanku debu yang lembut.

          Wahai Muhammad,apakah engkau masih berasa bahagia sedangkan aku dapat memurtadkan seperenam daripada umatmu?

          Wahai makhluk terkutuk,siapakah teman dudukmu?tanya Nabi Muhammad.

          'Orang-orang yang suka makan riba,'jawab iblis.

          'Siapa teman dekatmu?tanya nabi lagi.
         
          'orang-orang yang berzina,'jawab iblis.

          Nabi terus bertanya'Siapakah teman tidurmu?'

          Iblis menjawab,'Orang-orang yang mabuk.'

          'Siapa tamumu?'tanya nabi.

          'para pencuri,'jawab iblis.

          'siapa utusanmu?nabi bertanya.

          'para tukang sihir,'jawab iblis.

          Nabi bertnya lagi,'Apa yang menyenangkan pandangan matamu?'

          Iblis menjawab,'Oarang yang bersumpah dengan talak.'

          'Siapa kekasihmu?,'tanya nabi.

          'Orang yang meninggalkan solat jumaat,'jawab iblis.

          Wahai makhluk terkutuk,apa yang mematahkan tulang belakangmu?nabi terus bertanya.

          Iblis menjawab,'Suara ringkik kuda yang pergi berperang membela agama Allah.'

          'Apa yang membuat hatimu panas?'tanya nabi lagi.

          'Orang yang banyak beristighfar kepada Allah pada malam dan siang hari,'jawab iblis.

          Nabi bertanya lagi,'Apa yang membuatmu malu dan hina?'

         Iblis menjawab,'Orang yang merahsiakan sedekahnya.'

         'Apa yang mampu membutakan matamu?'tanya nabi.

         'Orang yang solat pada waktu sahur iaitu pada sepertiga malam terakhir,'jawab iblis.

        'Apa yang dapat mengendalikan kepalamu?'tanya nabi seterusnya.

        'Iblis menjawab,'Orang yang rajin melaksanakan solat berjemaah.'

        'Nabi bertanya lagi,'Siapa orang yang paling membahagiakanmu?

        'Orang yang sengaja meninggalkkan solat,'jawab iblis.

        'Menurutmu,siapa yang paling celaka?'tanya nabi selanjutnya.

        Iblis menjawab,'Orang-rang kafir.'

        'Apa yang menyita pekerjaanmu?tanya nabi.

        'Majlis orang-orang alim iaitu majlis zikir,jawab iblis.

         Nabi seterusnya bertanya,'Bagaimana cara kamu makan?'

         Iblis menjawab,'Dengan tangan dan jari-jari kakiku.'

        'Dimana kamu berteduh dengan anak cucumu ketika panas?'tanya nabi.

        'Di bawah kuku-kuku manusia,'jawab iblis.

       

      

No comments:

Post a Comment